onsdag 15. februar 2012

Midt i uka er navnet på min fotoutfordring

Hei på dere!
Tenkte nå at jeg skulle begynne å ha noen fotoutfordringer.
Jeg har jo allerede hatt en, som var tidlig denne uka.
Der temaet var Morsdag.

Vet ikke helt hva jeg skal kalle denne utfordringen,
 og så vet jeg ikke om jeg ville binde meg opp til å ha en gang i uka.
Så til å begynne med tar jeg bare når jeg føler for det, 
for det skal jo følges opp og så må jeg komme på temaer.
For jeg vil ha forskjellige temaer hver gang.

Kanskje dere kan hjelpe meg å finne på noen temaer, som jeg kan ha her etterhvert.
Men navnet blir:
SFF
(Skipperfruas fotoutfordring)
 Midt i uka



Og temaet blir denne gang:
  Kjennemerker/ Kjennetegn


Hesnes merke 
(Er et Sjømerke som ligger rett bak øya vår, på Valøyene øst for Grimstad.)

Best kjent av alle dagmerker på kysten vår  er de fem store trebåkene 
som staten satte opp i 1825
 (Sandøya, Hesnesøyene, Nødingen utenfor Brekkestø, Ulvøya og Ryvingen ved Mandal).
 I sakspapirene blir merkene kalt ”Anduvningsmerker” (holl. andoen = kjenne). 
De var landkjenningsmerker for viktige uthavner, 
de skulle kunne oppdages langt ute i havet, 
og de ble utformet forskjellige for å unngå forvekslinger. 
Merket ved Hesnes skulle ha en synsvidde på 1,5 norske mil. 
Alle disse merkene er fremdeles del av Kystverkets merkesystem, etter 180 år.

Vil du bli med så heng på, alle er hjertelig velkommen.

Sett ditt innlegg på listen under her. Trykk på “Add your link”. 
Fyll inn brukernavn/bloggnavn + direkte lenke til dette  innlegget + epost adresse (vises ikke).
 Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. 
Velg da bildet for dette aktuelle innlegget.
Tusen takk til dere som blir med. 

Klemmer fra Ingvill







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar